Pellanet

Γιατί σήμερα η ελληνική αγορά κατακλύζεται από μήλα Χιλής, αχλάδια Αργεντινής…

Περισσότερα από 100 δισ. ευρώ κοινοτικού χρήματος εισέρευσαν στα ταμεία της χώρας μας από το 1981 μέχρι σήμερα για την ενίσχυση του αγροτικού της τομέα. Πού πήγαν όμως αυτά τα χρήματα;
Γιατί σήμερα η ελληνική αγορά κατακλύζεται από μήλα Χιλής, αχλάδια Αργεντινής, ραδίκια Τουρκίας; Γιατί το εμπορικό μας ισοζύγιο σε ό,τι αφορά τα αγροτικά προϊόντα είναι αρνητικό κατά 2 δισ. ευρώ ετησίως;
"Αντί οι εν λόγω κοινοτικοί πόροι να επενδυθούν στην παραγωγή, στις υποδομές και στη στήριξη των συνεταιρισμών έγιναν κατά κύριο επιδοτήσεις προς τις καλλιέργειες, μπήκαν στην τσέπη του αγρότη και σήμερα αποτελούν το 44% του εισοδήματός του", λέει στη "ΜτΚ" ο πρώην ευρωβουλευτής Γιάννης Γκλαβάκης, υπογραμμίζοντας ότι χάλασε η νοοτροπία του έλληνα αγρότη, ο οποίος από ανήσυχος άνθρωπος μετατράπηκε σε κάποιον που ψάχνει τρόπους να ζήσει χωρίς να δουλέψει.
Μάλιστα, από το 2006 -οπότε ξεκίνησε να εφαρμόζεται η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική και η αποσύνδεση της επιδότησης από την παραγωγή- μέχρι σήμερα, οι έλληνες αγρότες έλαβαν περίπου 15 δισ. ευρώ κοινοτικές ενισχύσεις. Σύμφωνα με το γενικό διευθυντή της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ), Γιάννη Τσιφόρο, συγκεκριμένα το 2009 οι ενισχύσεις διαμορφώθηκαν σε 2,5 εκατ. ευρώ και κατανεμήθηκαν σε 814.000 δικαιούχους αγρότες.

Έλλειμμα 2 δισ. ευρώ
Η χώρα μας έλαβε τα περισσότερα χρήματα από οποιαδήποτε άλλο κράτος της ΕΕ για τον αγροτικό της τομέα και δεν δημιούργησε ούτε υποδομές ούτε οργανωμένους συνεταιρισμούς, όπως για παράδειγμα έκανε η Ισπανία, λέει ο κ. Γκλαβάκης. Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα είναι μια πολύ ευνοημένη χώρα από άποψη κλίματος, εύφορης γης και καθαρών νερών. "Αντί λοιπόν σήμερα να έχουμε έναν ανταγωνιστικό αγροτικό τομέα, έχουμε αρνητικό ισοζύγιο στα εν λόγω προϊόντα κατά 2 δισ. ευρώ ετησίως", αναφέρει προσθέτοντας ότι αρνητική εντύπωση προκαλεί για παράδειγμα το γεγονός ότι εισάγουμε από την Τουρκία ραδίκια αξίας 2-2,5 εκατ. ευρώ ετησίως, όταν βρίθει η ελληνική ύπαιθρος από το φυτό αυτό. Είναι λυπηρό, λέει, να μένουν χωράφια ακαλλιέργητα και οι γεωργοί να μην ενδιαφέρονται να καλλιεργήσουν, αλλά μόνο να εισπράξουν επιδοτήσεις.

Το... βιολί της η ΠΑΣΕΓΕΣ
Αντίθετη άποψη εκφράζει η ΠΑΣΕΓΕΣ, διά στόματος του γενικού της διευθυντή κ. Τσιφόρου, ο οποίος σημειώνει ότι η ελληνική παραγωγή είναι ικανοποιητική, καθώς περιλαμβάνει ετησίως:
-200.000 τόνους ρύζι
-500.000 τόνους μαλακό σιτάρι
-1,5 εκατ. τόνους σκληρό σιτάρι
-2,5 εκατ. τόνους αραβόσιτο
-600.000 τόνους βαμβάκι
-600.000 τόνους βιομηχανική ντομάτα
-600.000 τόνους ζαχαρότευτλα
-250.000 τόνους ελαιόλαδο
-330.000 τόνους κρασί
-930.000 τόνους πορτοκάλια
-260.000 τόνους μήλα
-760.000 τόνους ροδάκινα
-110.000 τόνους κρέας αιγοπρόβειο
-56.000 τόνους βόειο κρέας
-1,1 εκατ. τόνους γάλα αιγοπρόβειο
-700.000 τόνους γάλα αγελαδινό
-40.000 τόνους σταφίδα
-8.000 τόνους μέλι κ.ο.κ.
Παράλληλα αναφέρει ότι και οι εξαγωγές της χώρας βρίσκονται σε καλό σημείο, καθώς τα αγροτικά προϊόντα και τα τρόφιμα αποτελούν το 25% της συνολικής αξίας των ελληνικών εξαγωγών. "Ειδικότερα, το 2009 η αξία των εξαγωγών των εν λόγω προϊόντων ήταν 3,8 δισ. ευρώ, με αιχμή του δόρατος τα φρούτα και τα λαχανικά (1,2 δισ. ευρώ)", τονίζει ο κ. Τσιφόρος.
Αναφερόμενος στη δραστική μείωση της παραγωγής καπνού και ζαχαρότευτλων, τονίζει ότι οι εν λόγω καλλιέργειες υπέστησαν κυριολεκτικά σοκ από τις περικοπές των ενισχύσεων και την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ.

· Εξαγωγές αγροτικών προϊόντων
· Φρούτα και λαχανικά 1,2 δισ. ευρώ · Αλιεύματα 440 εκατ. ευρώ · Καπνός 400 εκατ. ευρώ · Δημητριακά 274 εκατ. ευρώ · Βαμβάκι 267 εκατ. ευρώ · Έλαια 380 εκατ. ευρώ · Γαλακτοκομικά 245 εκατ. ευρώ · Ποτά (κρασί, χυμοί) 51 εκατ. ευρώ

Το βαμβάκι και τα… φωτοβολταϊκά δεν μας ταΐζουν

Αναγκαία η στροφή στα προϊόντα διατροφής.

Μετά το 2050 η παραγωγή βρώσιμων αγροτικών προϊόντων πρέπει να αυξηθεί κατά 70% σε όλο τον κόσμο, αλλιώς θα πεινάσουμε

Της Μπέττυς Κυριακίδου
Kiriakidoub@makthes.gr

Στην παραγωγή προϊόντων διατροφής είναι ανάγκη να στραφεί η Ελλάδα, προκειμένου να έχει μέλλον ο αγροτικός της τομέας.
"Μάλιστα, καθώς -όπως αναφέρουν μελέτες- μετά το 2050 η παραγωγή σε όλον τον κόσμο πρέπει να αυξηθεί κατά 70% προκειμένου να τραφεί ο πλανήτης, καθίσταται προτεραιότητα η στροφή στα διατροφικά προϊόντα", λέει ο γενικός διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ κ. Τσιφόρος.
Την ίδια στιγμή, επιβεβλημένη θεωρείται η έμφαση στην παραγωγή ποιοτικών προϊόντων, υψηλής προστιθέμενης αξίας και στην υιοθέτηση ενός καθολικού συστήματος ιχνηλασιμότητας. "Καθώς δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε την παραγωγή χωρών όπως η Ισπανία από πλευράς ποσότητας, θα πρέπει να εστιάσουμε στην ποιότητα των προϊόντων, τα οποία θα έχουν ταυτότητα, ώστε να αποθαρρύνονται οι νοθεύοντες", αναφέρει ο ίδιος, συμπληρώνοντας ότι απαιτείται παράλληλα και η εξυγίανση της αγοράς, με εντατικοποίηση των ελέγχων, ώστε να αποφεύγεται η ελληνοποίηση ξένων προϊόντων και η τεράστια ψαλίδα τιμών από την παραγωγή στο ράφι.
Η ελληνική αγορά είναι χαοτική, δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός στην εφοδιαστική αλυσίδα, στην οποία, όπως λέει, οι δύο αδύναμοι κρίκοι είναι ο αγρότης και ο καταναλωτής.
Αναφερόμενος τέλος στις ανησυχίες που εκφράζονται για το μεγάλο ενδιαφέρον των αγροτών για τα φωτοβολταϊκά, σημειώνει ότι δεν απειλείται σε καμιά περίπτωση η αγροτική παραγωγή, καθώς σε ένα σύνολο 800.000 αγροτών μόλις 5.000 κατέθεσαν σχετικές αιτήσεις, ενώ οι εκτάσεις που πρόκειται να μετατραπούν είναι μικρές.

Οι προτάσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ
Προτάσεις επίσης της ΠΑΣΕΓΕΣ για την αναδιάρθρωση του αγροτικού τομέα είναι και οι παρακάτω: · Στο επίπεδο των επενδύσεων, έχει τονιστεί η ανάγκη ριζικής μετατροπής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 με διακριτό και σαφή προσανατολισμό σε απόλυτα στοχευμένες επενδύσεις στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις (σχέδια βελτίωσης), αποκλείοντας διάθεση των ήδη περιορισμένων πόρων σε μέτρα που δεν συνεισφέρουν στην ανάπτυξη του τομέα. · Απαιτείται η δημιουργία ενός σύγχρονου μητρώου εμπόρων-διακινητών διατροφικών προϊόντων σε όλους τους κλάδους της αγροτικής παραγωγής, με ανάπτυξη και εφαρμογή σύγχρονης βάσης δεδομένων που παρακολουθείται και επικαιροποιείται. · Προτεραιότητα αποκτά η δημιουργία ενός εθνικού αγροτικού κτηματολογίου, με στόχο την κατοχύρωση της ιδιοκτησίας των εκτάσεων που έχουν, εδώ και πολλά χρόνια, παραχωρηθεί στους αγρότες και καλλιεργούνται, με ένα χαμηλό τίμημα, έστω. Η βάση δεδομένων των καλλιεργούμενων εκτάσεων, που έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης των ενισχύσεων, μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για τη δημιουργία του αγροτικού κτηματολογίου. · Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί πρέπει να αποκτήσουν ως μέλη τους πραγματικούς, ενεργούς αγρότες, έτσι ώστε να μεταποιούν με προστιθέμενη αξία την παραγωγή τους και να την τοποθετούν στην αγορά. Η καθιέρωση, παράλληλα, κινήτρων για τη συγχώνευση και την ανάπτυξη των συνεταιρισμών, αποτελεί το θεμέλιο λίθο του εκσυγχρονισμού και της ανάπτυξής τους. Προτεραιότητα τα έργα υποδομής
Έργα υποδομής χρειάζεται ο αγροτικός τομέας για να αναπτυχθεί, λέει από την πλευρά του ο πρώην ευρωβουλευτής κ. Γκλαβάκης. Θα πρέπει η χώρα να αποκτήσει περιφερειακές αγορές, όπως λαχαναγορές, ανθαγορές κτλ., με σύγχρονες εγκαταστάσεις στα πρότυπα του εξωτερικού και δημοπρατήρια.
Επίσης, απαιτείται η πραγματική εξυγίανση των αγροτικών συνεταιρισμών, καθώς δεν μπορεί να υπάρχει σοβαρή αγροτική πολιτική χωρίς συνεταιρισμούς, αναφέρει, συμπληρώνοντας τέλος ότι "οι εκάστοτε κυβερνήσεις πρέπει επιτέλους να πούνε την αλήθεια στους έλληνες αγρότες, καθώς δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο αυτή η κατάσταση".

Τσουχτερά πρόστιμα από την Ε.Ε.

Πέρα από το αρνητικό εμπορικό ισοζύγιο, το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της χώρας μας και την παρασιτική νοοτροπία που έχει αναπτυχθεί σε μεγάλη μερίδα αγροτών, οι πολιτικές που έχουν εφαρμοστεί μέχρι σήμερα στον αγροτικό τομέα έχουν και ένα άλλο τίμημα. Η χώρα έχει πληρώσει στην Ε.Ε. τα τελευταία 30 χρόνια πάνω από 1,5 δισ. ευρώ σε πρόστιμα, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται το επόμενο διάστημα να κληθεί να καταβάλει ακόμη 1,3 δισ. ευρώ, για παράνομες αγροτικές επιδοτήσεις.
Το πρώτο κύμα προστίμων θα είναι συνολικού ύψους 343,7 εκατ. ευρώ και αφορά σε κακή εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής τα προηγούμενα χρόνια και στην έλλειψη ελεγκτικών μηχανισμών οι οποίοι θα μπορούσαν να πιστοποιήσουν το ύψος των ενισχύσεων που δόθηκαν στους αγρότες µε βάση το μέγεθος της παραγωγής τους.

Δημοσιεύτηκε στις 23 Οκτωβρίου, 2010


Σχόλια