Pellanet

Παγωτό…βανίλια-σοκολάτα;

Την πρωτοκαθεδρία στην ελληνική αγορά τυποποιημένου παγωτού φαίνεται να αποκτά η αγγλοολλανδική Unilever με την εξαγορά των σημάτων και του δικτύου της ελληνικής παγωτοβιομηχανίας ΕΒΓΑ, εκτοπίζοντας στη δεύτερη θέση την ελβετική Nestle. Η τελευταία είχε ανέλθει στην πρώτη θέση της αγοράς μετά την εξαγορά της ελληνικής παγωτοβιομηχανίας ΔΕΛΤΑ προ τεσσάρων ετών.
Οι δύο πολυεθνικές θα ελέγχουν από κοινού, αν λάβει κανείς υπόψη του τα μεγέθη της αγοράς του έτους 2009, άνω του 85% της ελληνικής αγοράς τυποποιημένου παγωτού, αξίας περίπου 200 εκατ. ευρώ σε λιανικές τιμές.
Με την εξαγορά των σημάτων και του δικτύου της ΕΒΓΑ, πρωτοπόρου ελληνικής βιομηχανίας του τομέα, η Unilever προφανώς θα διακινεί πλέον στην αγορά παγωτά που θα φέρουν τόσο το σήμα της Algida όσο και το σήμα της ελληνικής εταιρείας, κατά το πρότυπο που ακολούθησε ο μεγάλος ανταγωνιστής της όταν εξαγόρασε τη ΔΕΛΤΑ, ώσπου το καταναλωτικό κοινό να εξοικειωθεί με τη νέα ταυτότητα, προτού διατηρήσει μόνο το διεθνές σήμα, με το οποίο είναι παγκοσμίως γνωστή στην αγορά του παγωτού.
Εξαγοράζοντας τη ΔΕΛΤΑ, αφού προηγουμένως διαπραγματεύθηκε και με την ΕΒΓΑ, η Nestle απέκτησε τα σκήπτρα της ελληνικής αγοράς, καθώς το μερίδιό της ανήλθε το 2009, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI, σε 40%, ενώ πριν την αγοράσει κατείχε λιγότερο από 5%, με τα εισαγόμενα παγωτά που έφεραν το σήμα της. Το μερίδιό της ήταν περίπου διπλάσιο εκείνου που κατείχε ο μεγάλος διεθνής ανταγωνιστής της, η Unilever, με τα εισαγόμενα παγωτά που έφεραν το σήμα Algida. Σύμφωνα με την IRI, η Unilever το 2009 βρισκόταν στην τρίτη θέση της αγοράς, πίσω από την ΕΒΓΑ, με μερίδιο 20,6%.
Οχι πια, όμως. Με την εξαγορά των σημάτων και του δικτύου της ΕΒΓΑ το μερίδιο της Unilever ανέρχεται σε 44,5% και υπερβαίνει κατά 4,5% εκείνο της Nestle, αφού η ΕΒΓΑ τον χρόνο που πέρασε βρισκόταν στη δεύτερη θέση της αγοράς με μερίδιο 23,9%.
Συνεπώς οι δύο ισχυροί "παίκτες" θα "μοιράζονται", αν δεν αλλάξουν τα μερίδια, το 84,5% ολόκληρης της ελληνικής αγοράς τυποποιημένου παγωτού. Στην πραγματικότητα, θα κατέχουν μερίδιο μεγαλύτερο του 85%, καθώς σε αυτές αντιστοιχεί ένα μεγάλο μέρος, αν όχι η μερίδα του λέοντος, από το μερίδιο 5% που φαίνεται να κατέχουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ με δικά τους σήματα παγωτών. Αρκετά από αυτά παράγονται από τις ίδιες.
Ο τρίτος εναπομείνας σημαντικός "παίκτης", με μερίδιο που προσεγγίζει το 5%, είναι η σερραϊκή βιομηχανία παγωτού και άλλων γαλακτοκομικών προϊόντων ΚΡΙ-ΚΡΙ. Σύμφωνα με τις έρευνες της IRI, η εν λόγω βιομηχανία το 2009 είχε αποσπάσει μερίδιο 4,7%. Ολοι μαζί οι υπόλοιποι, μικροί, περιφερειακοί Ελληνες παραγωγοί και ορισμένες διεθνείς μάρκες, όπως το Haagen Dazs, είχαν "μοιραστεί" το εναπομείναν 5,8%.
Σε τιμές λιανικής, η αξία της της ελληνικής αγοράς τυποποιημένου παγωτού, μη συμπεριλαμβανομένου δηλαδή του χύμα παγωτού, είχε ανέλθει το 2009 σε 213,1 εκατ. ευρώ, κατά την IRI. Είχαμε καταναλώσει τότε, μαζί με τους τουρίστες μας, περί τα 24,1 εκατ. λίτρα παγωτού. Ωστόσο, το 2010 η αγορά δεν ακολούθησε ανοδική πορεία. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., που έχει στη διάθεσή του το ΑΠΕ-ΜΠΕ, την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2010 η παραγωγή παγωτών στην Ελλάδα μειώθηκε

Δημοσιεύτηκε στις 28 Σεπτεμβρίου, 2010


Σχόλια