Pellanet

Θ. Τζάκρη – Ομιλία για το νομοσχέδιο για τα επιχειρηματικά πάρκα

Παρέμβαση της Βουλευτού επί της αρχής του νομοσχεδίου για την «Ίδρυση, ανάπτυξη,
διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων - Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους
φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και
άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης»
Κατά την τοποθέτησή της επί της αρχής του νομοσχεδίου η κ. Τζάκρη, αρχικά επισήμανε
στον αρμόδιο για την ανάπτυξη και τις επενδύσεις Υπουργό κ. Γεωργιάδη, τη δυσοίωνη
κατάσταση της ελληνικής οικονομίας σχολιάζοντας ότι η ανάπτυξη που παρουσιάζει είναι
ένας μηχανισμός καταλήστευσης του δημοσίου χρήματος, το οποίο η κυβέρνηση της ΝΔ
σκορπά στους φίλους και στους κολλητούς, γι’ αυτό και το δημόσιο χρέος έχει εκτοξευτεί και
ενός άγριου πληθωρισμού που κατατρώει τα εισοδήματα της μεσαίας τάξης και των πολλών.
Σημείωσε δε, ότι για τη ΝΔ δεν γίνεται τίποτα στο παρόν και όλα παραπέμπονται στο
μέλλον. Πρότεινε δε, να κατέβει στις εκλογές με το σύνθημα «το σήμερα, αύριο για όλους»
κατά παράφραση του γνωστού συνθήματος «το αύριο, σήμερα για όλους».
Στην συνέχεια η κ. Τζάκρη αναφορικά με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, σημειώνοντας ότι η
υφιστάμενη κατάσταση σήμερα στη χώρα, αριθμεί 53 επιχειρηματικά πάρκα, από τα οποία
κάποια δεν έχουν ξεκινήσει τη λειτουργεία τους και κάποια άλλα λειτουργούν με μικρές ή
μέτριες πληρότητες, επισήμανε ότι το παρόν νομοσχέδιο δεν πρόκειται να δώσει λύσεις στην
επιδιωκόμενη βιομηχανική και βιοτεχνική συγκέντρωση σε οργανωμένους χώρους διότι
παρουσιάζει πολλά προβλήματα όπως η απουσία δικαιωμάτων των επιχειρήσεων, η
απώλεια κεκτημένων για τις ήδη εγκατεστημένες επιχειρήσεις, η λάθος κατεύθυνση του
κανονισμού λειτουργείας των επιχειρηματικών πάρκων, οι υπέρογκες χρεώσεις
κοινοχρήστων κλπ.
Επιπλέον σημείωσε ότι το νέο σχέδιο νόμου δεν έχει λάβει σχεδόν καθόλου υπόψη σχετική
μελέτη που εκπόνησε η dg reform ώστε τα επιχειρηματικά πάρκα να γίνουν κερδοφόροι
φορείς και στην Ελλάδα και κλείνοντας ρώτησε τον κ. Υπουργό για τη συμφωνία της
Τράπεζας Πειραιώς με τη Blantyre Capital και πως αυτή η συμφωνία επηρεάζει την ΕΤΒΑ
ΒΙΠΕ ΑΕ, η οποία εμπλέκεται σε σημαντικό βαθμό στην οργάνωση και λειτουργεία των
περισσότερων επιχειρηματικών πάρκων στη χώρα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Τζάκρη:
«Κύριοι Συνάδελφοι,
Καταρχάς χαιρόμαστε πολύ που έχουμε εδώ τον Υπουργό Ανάπτυξης και βέβαια θέλουμε
πολύ να ακούσουμε την άποψή του για το τι θα κάνει τους επόμενους 5-6 μήνες που θα
μείνει στην κυβέρνηση για την ανάπτυξη και δεν έκανε τα προηγούμενα 3,5 χρόνια.
Μερικούς μήνες πριν την λήξη της θητείας του και εν τω μέσω ολοκληρωτικής ακρίβειας
έρχεται εδώ, όπως κάνει πάντα η ΝΔ, για να πουλήσει μέλλον.
Γιατί για την ΝΔ δεν γίνεται τίποτα στο παρόν! Όλα γίνονται για το μέλλον! Σας προτείνω δε
να κατέβετε στις εκλογές με το σύνθημα «ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ, ΑΥΡΙΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ» κατά
παράφραση του γνωστού συνθήματος «ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ» !!!
Είστε η κυβέρνηση του αύριο για να μην πω του μεθαύριο!!!
Αύριο θα έρθει η ανάπτυξη!!!
Μεθαύριο το μέλλον!!!

Γιατί αυτό που παρουσιάζετε ως ανάπτυξη σήμερα, είναι ένας μηχανισμός καταλήστευσης
του δημοσίου χρήματος, το οποίο σκορπάτε στους φίλους και στους κολλητούς σας, γι’ αυτό
και το δημόσιο χρέος έχει εκτοξευτεί και ενός άγριου πληθωρισμού που κατατρώει τα
εισοδήματα της μεσαίας τάξης και των πολλών.
Και βέβαια οι προβλέψεις των μεγάλων τραπεζών και των σοβαρών τραπεζικών οίκων είναι
ότι το πρώτο εξάμηνο του 2023 θα έχουμε ύφεση στην Ελλάδα!
Γιατί το δημόσιο χρήμα τελείωσε!
Και τα δικά σας ψέματα έχουν ημερομηνία λήξης!!!
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές
Θα ήθελα να ξεκινήσω με το νομικό καθεστώς που διέπει σήμερα τη συγκέντρωση της
βιομηχανικής δραστηριότητας σε οργανωμένους χώρους υποδοχής. Για να καταλάβουμε
πως είναι σήμερα η υφιστάμενη κατάσταση.
Ο θεσμός στην Ελλάδα ξεκίνησε το 1965 με τη δημιουργία «των πάρκων 1ης γενιάς». Ήταν
ο νόμος 4458/65 «Περί Βιομηχανικών Περιοχών» με σημαντικό χαρακτηριστικό εκείνου
του νόμου ότι η ανάπτυξη των Βιομηχανικών Περιοχών (των ΒΙΠΕ) αποτελούσε
αποκλειστική αρμοδιότητα του δημοσίου, μέσω της Ελληνικής Τράπεζας Βιομηχανικής
Αναπτύξεως της ΕΤΒΑ δηλαδή.
Από το 1997 και μετά με τον νόμο 2545/περνάμε στα «Πάρκα 2ης γενιάς» και στις ΒΕΠΕ
(δηλαδή τις Βιομηχανικές και Επιχειρηματικές Περιοχές) με την υιοθέτηση των εξελίξεων της
εποχής καθώς και των παραμέτρων που αφορούσαν στο περιβάλλον και στην όχληση.
Σημαντικό στοιχείο αυτού του νόμου είναι ότι η ανάπτυξη των ΒΕΠΕ δεν αποτελεί πια
αποκλειστική αρμοδιότητα του δημοσίου, καθώς τόσο οι ιδιώτες όσο και σχήματα
συνεργασιών δημοσίου και ιδιωτικού τομέα έχουν το δικαίωμα ίδρυσης και λειτουργίας τους.
Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου θεσμοθετήθηκαν 19 ΒΕΠΕ, αλλά μόνο οι 14
ολοκληρώθηκαν. Σήμερα, οι 6 από αυτές διαθέτουν είτε ελάχιστες είτε καθόλου
εγκατεστημένες επιχειρήσεις, κατάσταση που αποδίδεται στην γενικευμένη οικονομική κρίση
που έπληξε τη χώρα από το 2008 και μετά.
Μέσα λοιπόν στην οικονομική κρίση έχουμε το Νόμο 3982/2011 με τον οποίο θεσπίζονται τα
Επιχειρηματικά Πάρκα ή «Πάρκα 3ης γενιάς». Ο όρος «Επιχειρηματικό Πάρκο» (ΕΠ) αφορά
σε μία περιοχή που αποτελείται από ένα «οργανικά ολοκληρωμένο σύνολο δομών,
υπηρεσιών και υποδομών ιδρύεται και λειτουργεί για την υποστήριξη δραστηριοτήτων του
δευτερογενούς και του τριτογενούς τομέα».
Ποια είναι λοιπόν σήμερα η εικόνα στη χώρα;
Σήμερα λοιπόν έχουμε 53 τέτοια επιχειρηματικά πάρκα σε διάφορες περιοχές της χώρας:
Από αυτά τα 34 έχουν χωροθετηθεί σύμφωνα με τον Νόμο 4458/1965.
τα 7 από αυτά τέθηκαν σε λειτουργία τη δεκαετία του 1970,
τα 12 τη δεκαετία του 1980,
τα 8 τη δεκαετία του 1990 και
τα υπόλοιπα 7 μετά από το 2000
Άλλα 14 «Επιχειρηματικά Πάρκα» κατασκευάστηκαν και λειτούργησαν βάσει του Νόμου
2545/1997 και
και μόλις 5 βάσει του Νόμου 3982/2011: και επειδή είναι λίγα θα τα ονομάσω: είναι της
Ελευσίνας το οποίο χωροθετήθηκε το 2013, του Ασπρόπυργου το 2012, των Χανίων το
2014, της Ιεράπετρας το 2012 και του Μαντουδίου το 2012. Κανένα από αυτά τα
επιχειρηματικά πάρκα δεν έχει ξεκινήσει τη λειτουργεία του.
Επίσης θα πρέπει να επισημάνω ότι αρκετά από αυτά τα επιχειρηματικά πάρκα ενώ έχουν
ξεκινήσει τη λειτουργία τους και μάλιστα από τη δεκαετία του 2000 καμία επιχείρηση δεν έχει
εγκατασταθεί, δηλαδή παρουσιάζουν 0 πληρότητα. Είναι τα:

ΒΙΟΠΑ Καβάλας, ΒΙΠΕ Αστακού, ΒΙΟΠΑ Κοζάνης, ΒΙΠΕ Κοζάνης, ΒΙΟΠΑ Σερρών, ΒΙΟΠΑ
Αγίου Νικολάου, ΒΙΟΠΑ Ρεθύμνου, ΒΙΟΠΑ Χαλκίδας.
Και σε κάποια άλλα η πληρότητα είναι πολύ χαμηλή. Πχ: ΒΙΟΠΑ Σεππών με πληρότητα
23%, ΒΙΟΠΑ Κερατέας με 25%, Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης με 7% κλπ.
[αυτά τα στοιχεία βέβαια κύριε Υπουργέ θα έπρεπε να μας τα έχετε δώσει στην ανάλυση
συνεπειών του νόμου, κάτι που δεν κάνατε οπότε αν κάνω κάποιο λάθος διορθώστε με]
Και ερχόμαστε στο σήμερα.
Επιχειρείται η δημιουργία ενός νέου πλαισίου ικανού [όπως λέτε] να προσελκύσει επενδυτές
για την ανάπτυξη νέων Επιχειρηματικών Πάρκων, αλλά και για την ανανέωση των ήδη
υφισταμένων, καθώς επίσης και τη σταδιακή και εντός πενταετίας υπαγωγή όλων των
ΟΥΜΕΔ [των Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών
Δραστηριοτήτων] σε ένα ενιαίο πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας, με τον όρο
«Επιχειρηματικά Πάρκα» να αφορά πλέον σε όλους τους ΟΥΜΕΔ.
Κοιτάξτε όμως να δείτε ποια είναι η μεγάλη εικόνα:
- Τα Χριστούγεννα του 2021 παραλάβατε τη μελέτη της Γενικής Διεύθυνσης Reform της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής μέσα από την οποία περιγράφεται σαφώς και με λεπτομέρεια πως
τα επιχειρηματικά πάρκα θα γίνουν κερδοφόροι φορείς και στην Ελλάδα. Ωστόσο
προχωρήσατε σε ένα νέο σχέδιο νόμου χωρίς να λάβατε σχεδόν καθόλου υπόψη την εν
λόγω μελέτη, την εκπόνηση της οποίας ζήτησε η ελληνική πλευρά. [Θέλω να πω ότι δεν μας
την έκανε δώρο η dg reform]. Εμείς τη ζητήσαμε. Γιατί λοιπόν προχωρήσατε σε ένα νέο νόμο
χωρίς να λάβετε υπόψη σημαντικά στοιχεία της εν λόγω μελέτης;
- Με το παρόν νομοσχέδιο περιγράφεται η χωροθέτηση νέων επιχειρηματικών πάρκων, όταν
όπως σας είπα ήδη, κάποια από τα υφιστάμενα δεν έχουν ξεκινήσει λειτουργία και κάποια
λειτουργούν με μικρές ή μέτριες πληρότητες. Αναρωτιέστε άραγε γιατί συμβαίνει αυτό;
- Η χωροθέτηση νέων επιχειρησιακών πάρκων αποτελεί ζήτημα κομβικής σημασίας καθότι
πρόκειται για μεγάλης έκτασης παρεμβάσεις στο χώρο, οι οποίες συνοδεύονται από έργα
υποδομής, εντός και εκτός αυτών, και δύνανται να φιλοξενούν ιδιαίτερα οχλούσες
δραστηριότητες. Η σχετική διάταξη, όμως, του άρθρου 9 του νομοσχεδίου είναι πολλαπλώς
προβληματική, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για περιοχές natura ή δασικές περιοχές που φαίνεται
ότι με αυτό τον τρόπο ανοίγει η κερκόπορτα για την άλωσή τους.
- Επιπλέον, διατάξεις όπως: η απουσία δικαιωμάτων των επιχειρήσεων που θα
εγκατασταθούν στα νέα πάρκα και θα λειτουργούν κάτω από ένα φορέα διαχείρισης που θα
αποφασίζει χωρίς τη συμμετοχή των επιχειρήσεων προβλέπεται ότι θα είναι ανασταλτικός
παράγοντας.
- Η εγκατάσταση επιχειρήσεων σε Επιχειρηματικά Πάρκα όπου υφίστανται εν δυνάμει
υπέρογκες χρεώσεις κοινοχρήστων, λειτουργεί αφενός ως ανασταλτικός παράγων στην
εγκατάσταση αυτών, αφετέρου σε βάρος του ανταγωνισμού και της εθνικής οικονομίας αφού
οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν τις μη ελεγχόμενες χρεώσεις
κοινοχρήστων της ΕΑΔΕΠ, σε αντίθεση με ομοειδείς επιχειρήσεις μη εγκατεστημένες ή
ακόμα και ομοειδή επιχείρηση άλλου κράτους όπου εφαρμόζονται οι κανόνες διαφάνειας των
σχετικών χρεώσεων.
- Ο κανονισμός λειτουργείας των επιχειρηματικών πάρκων πρέπει να συμφωνείται με τις
εγκατεστημένες επιχειρήσεις και να μην επιβάλλεται από το φορέα διαχείρισης. Επίσης, στο

άρθρο 47 παράγραφος 9, η διάταξη είναι σε τελείως λάθος κατεύθυνση. Δε γίνεται οι ήδη
εγκατεστημένες επιχειρήσεις να χάνουν τα όποια δικαιώματά τους μετά την 5ετία.
- Ένα άλλο σημαντικό θέμα που πρέπει να μας εξηγήσετε κύριε Υπουργέ είναι πως
εμπλέκεται η Blantyre Capital με την ανάπτυξη των νέων πάρκων ή και των παλιών.
Μπορείτε να μας εξηγήσετε πως συνδέεται το deal της τράπεζας πειραιώς με τη Blantyre
Capital με την ανάπτυξη των νέων επιχειρηματικών πάρκων ή ανανέωση των ήδη
υφισταμένων ; Τι σημαίνει ότι από την έναρξη της διαχείρισης οι συμμετοχές της τράπεζας
στη ΒΙΠΕ, θα ενταχθούν, στην εταιρεία συμμετοχών; Να σας θυμίσω ότι η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ
ιδρύθηκε το 2003 µε την απόσχιση του κλάδου των βιομηχανικών περιοχών από την ΕΤΒΑ
bank, κατά την εξαγορά της από τον Όμιλο Πειραιώς. Η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ ανήκει στον Όμιλο
Πειραιώς µε συμμετοχή 35% του Ελληνικού Δημοσίου [στοιχεία ΙΟΒΕ , 2019]. Ποιος έχει
σήμερα τη ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ;
Κύριε Υπουργέ,
Εμφανίζεστε ως προστάτες της επιχειρηματικότητας, ως υποστηριχτής της ανάπτυξης και το
μόνο που κάνετε με αυτό το νομοσχέδιο είναι να επιβαρύνετε υπέρμετρα τις επιχειρήσεις
που θα εγκατασταθούν στα επιχειρηματικά πάρκα, σε μια δύσκολη συγκυρία που τα κόστη
έχουν αυξηθεί υπερβολικά λόγω των αυξήσεων της ενέργειας και των εισροών και το μόνο
που θα πετύχετε είναι να καταστήσετε και τις υγιείς επιχειρήσεις προβληματικές, αν
επιλέξουν να ενταχθούν. Που είναι βέβαιο ότι δεν θα το κάνουν, οδηγώντας το σημαντικό
αυτό αναπτυξιακό εργαλείο των επιχειρηματικών πάρκων σε πλήρη αποτυχία και υπό το νέο
θεσμικό πλαίσιο που ψηφίζετε.»

Δημοσιεύτηκε στις 10 Οκτωβρίου, 2022


Σχόλια